Niet iedereen vindt het makkelijk om geweldige voice-over scripts te schrijven, maar bij voice-over bedrijf VoiceCowboys zijn ze er fan van, zo te zien. Want George Clooney sprak ooit: “iemand kan van een goed filmscript wel een slechte film maken, maar van een slecht filmscript geen goede speelfilm.” En daar ben ik het eigenlijk helemaal mee eens.
Niemand die professioneel filmverhalen schrijft zal het ontkennen. Want welke vorm van audio of video je ook maakt, van een 5 seconden durende social media story tot een minuten durende documentaire op televisie, of van een radiospot tot aan een bedrijfsfilm: een professionele voice-over brengt hem uiteindelijk tot leven.
Juist omdat online zoveel verhalen worden gemaakt en vertelt, en het luisterend publiek vele verhalen tot zich krijgt, ligt de standaard steeds hoger voor deze verhalen. De onzindetector zit inmiddels in iedere internet gebruiker anno 2020. Het is zaak dus om ver boven de online zooi uit te steken, en dat begint met een ijzersterk verhaal neer te zetten.
Een winnend voice-over script
Het schrijven van een winnend voice-over script is natuurlijk niet voor iedereen eenvoudig. Soms komt er kritiek op je script. Zo kan niet iedereen een copywriter van een duur Amsterdams mediabureau betalen. Maar dat is geen reden voor een middelmatige voice-over tekst. Nee die moet natuurlijk top zijn!
In de meeste gevallen schrijf je voor de oren en niet voor de ogen. Daarom is je schrijfwijze vaak persoonlijker dan je in eerste instantie zou denken. Professionele schrijvers maken doorgaans gebruik van image training: ze stellen zich iemand voor, en breien er volgens een tekst omheen.
Oefenen met voice-over teksten
Nog een goede laatste tip: hanteer simplexity. Wat je zegt moetsuper simpel te begrijpen zijn, maak het de luisteraar niet moeilijk. Het format is meestal: zeg het; leg uit; herhaal het. Dat is alles! En je zult merken dat je er steeds beter in wordt. Oefenen dus met die voice-over teksten.